Un nou caz penal ciudat devoalează modul în care este aplicată legea în județul Olt. Deși au trecut mai bine de 30 de ani de la Revoluția din ’89, suntem încă departe de idealurile în care au crezut și pentru care au murit tineri. Dacă instituțiile statului s-ar fi achitat de minima obligație constituțională, aceea prevăzută de art. 16, alin (2) din Constituția României:,,Nimeni nu este mai presus de lege”, cu siguranță altfel ar fi stat lucrurile acum. Dar pentru că nu s-a dorit, ne-am ales în schimb cu o țară plină de baroni și afaceriști locali dubioși, care controlează județele ca pe propriile feude. Aceștia au de partea lor nu legea, ci instituțiile prin care ar trebui să fie aplicată legea. De regulă ni se spune că aceste instituții lucrează, cu celeritate, la instaurarea ordinii. Care ordine? În orice caz nu la ordinea prevăzută în Constituția României. Aici prioritate au ordinele primite de la baronii locali. Dar să mergem aplicat! Este știut faptul că pentru a deține controlul asupra unei instituții publice oarecare nu este nevoie decât de un singur lucru. Spus mai exact, controlul baronilor locali asupra unor instituții publice se face nu în mod direct, ci prin interpuși, adică prin șefii respectivelor instituții, manageri propulsați politic, la propunerea baronilor locali. În acest registru, este cunoscut faptul că baronii locali controlează până și inspectoratele de poliție județene, prin oamenii cu epoleți, plasați acolo politic, la solicitarea partidelor aflate la guvernare.

La ora actuală, IPJ OLT este condus de două cozi de topor din sistem, adică de comisarul șef de poliție Ionuț Ilinca și de comisarul șef  Ion Mihalache. Anul trecut, între cei doi polițiști a avut loc un schimb de roluri, la scurt timp după ce comisarul șef  Mihalache a picat testul, nu de integritate (pe acela l-a picat de mult!), ci pe cel de ocupare a funcției de șef al IPJ OLT. Actualul șef  interimar al IPJ OLT, comisarul Ilinca, este fostul șef al Serviciului de Investigare a Fraudelor (SICE) din cadrul IPJ OLT. În 16 martie 2021, acesta era numit adjunct al IPJ OLT, în locul comisarului șef Adrian Gabriel Mladin. La schimb, la SICE OLT avea să fie numit șef de serviciu comisarul Nicu Dan, un fost polițist de la Serviciul Ordine Publică, propulsat în acest serviciu și făcut comisar șef peste noapte. Numirea polițistului Dan în funcția de șef al SICE OLT era însă ilegală, deoarece soția acestuia, judecătoarea Ileana Dan, la momentul numirii, era șefa Secției de Penal din cadrul Tribunalului Olt, calitate pe care o deține în continuare. La această instanță sunt judecate și dosarele penale lucrate de comisarul Nicu Dan şi dosarul penal legat de compania rusa ALRO Slatina. De asemenea, tot la această instanță sunt judecate și ordonanțele de clasare emise în dosare instrumentate de acelaș comisar Nicu Dan. În condițiile date, prin numirea comisarului Nicu Dan în funcția de șef al SICE, cei de la IPJ OLT au reușit să afecteze grav credibilitatea acestei instituții, mai ales în ce privește garantarea drepturilor circumstanțiate de art. 6 din Convenția europeană a drepturilor omului. În cazul dat, mai poate fi vorba de un proces echitabil? E greu de precizat  De ce? E simplu! Există riscul să fie declarați oameni vinovați, doar pentru a da dreptate anchetelor proaste sau ilegale întreprinse de comisarul șef  Nicu Dan. Sau există chiar riscul să avem infractori făcuți scăpați, în baza acelorași anchete superficiale efectuate de șeful de la SICE OLT.

Există și o miză. În aceste spețe este pus la bătaie și avizul de desemnare în poliția judiciară emis pe numele șefului de la SICE OLT, o condiție de fond impusă de art. 55 alin. (4) din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală. În temeiul acestui aviz, polițistul Nicu Dan are voie să desfășoare cercetări penale. Dacă polițistul Nicu Dan ar fi prins că umblă cu șmecherii, automat acesta ș-ar pierde dreptul de a face cercetări penale. De-a lungul timpului, comisarul Nicu Dan a fost contestat și acuzat de comiterea unor jocuri murdare în anumite spețe, în special pe dosarele ALRO, dar și de sustragere de probe din diverse cauze penale, spețe aflate în lucru la SICE OLT. În consecință, acest aviz ar fi trebuit de mult retras, iar polițistul Nicu Dan pus pe liber. Sau eventual trimis înapoi la Serviciul de Ordine Puiblică. Dar cine să o facă, atâta vreme cât în spatele polițistului Nicu Dan stă șefa Secției de Penal de la Tribunalul Olt?! Mai jos vom vedea o altă mușamalizare comisă cu puțin timp în urmă de comisarul Nicu Dan, pe o sesizare ce țintea o serie de ilegalități comise de o firmă în spatele căreia s-ar afla președintele CJ OLT, Marius Oprescu.  Pentru această mușamalizare, solicităm nu numai ridicarea avizului de la judiciar, dar și eliberarea polițistului Nicu Dan din toate funcțiile deținute și cercetarea penală a acestuia pentru abuz în serviciu și favorizarea infractorului.

Dezastrul ecologic de la Balș

 În data de 11.01.2022, comisarul șef Nicu Dan era sesizat cu privire la activitatea  ilegală a unei firme în județul Olt. Mai exact, în baza unor presupuse contracte încheiate cu Administrația Bazinală de Apă OLT, firma în cauză desfășoară în zona Balș, de ani buni, excavări de nisipuri și pietrișuri, prin decolmatarea albiei minore a râului Olteț. Urmare a acestei activități ilegale, desfășurată cu largul concurs al autorităților publice locale și centrale, integritatea mai multor gospodării din zonă, în special a celor situate pe strada Salcâmilor, este acum pusă în mare pericol. CFM INVESTIȚII SRL, firma care exploatează în zonă încă din 2016, are sediul social în București și punct de lucru în Piatra Olt. În spatele acestei firme, condusă prin interpuși, s-ar afla baronul Oprescu, adică șeful CJ OLT și al PSD OLT. Tocmai pentru că în spatele acestei firme stă baronul Oprescu, la nicio lună de zile de la înregistrarea respectivei sesizării, șeful SICE OLT, în exces de zel, clasa cauza, deși situația din teren este extrem de gravă.

Mai exact, în data de 03.02.2022, comisarul șef Nicu Dan ,,îngropa” cauza sub pretextul că ,,în urma verificărilor efectuate nu au fost constatate încălcări ale legislației care reglementează extracția de agregate minerale”. Oare așa să fie? Atunci cum rămâne cu infracțiunea comisă în acest caz chiar de către cei de la Agenția Națională a Resurselor Minerale (ANRM)? Mai precis, ca să priceapă și comisarul șef  Nicu Dan de la SICE OLT, firma CFM INVESTIȚII SRL extrage balast în zona Balș, din râul Olteț, în baza permisului de exploatare nr. 23825/04.08.2021. Potrivit art. 10, alin. (2), din Ordinul nr. 94/2009 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind eliberarea permiselor de exploatare, în cazul exploatărilor de nisipuri și pietrișuri din albiile și terasele râurilor, întocmirea permisului de exploatare este condiționată de obținerea, în prealabil, de către solicitant, a avizului sau autorizației de gospodărire a apelor. Însă la ce dată a fost eliberată această autorizație de gospodărire? Aici e penalul! Din corespondența avută cu cei de la Administrația Bazinală de apă Olt (ABA OLT), rezultă că autorizația  de gospodărire a apelor cu nr. 108 a fost eliberată abia în data de 09.09.2021, cu alte cuvinte la o lună de zile după emiterea permisului de exploatare eliberat de ANRM. În cazul dat este limpede ca lumina zilei că respectivul permis de exploatare a fost eliberat de ANRM în mod ilegal, cu încălcarea legislației în domeniu. Este așa sau nu este așa, tovarășe comisar șef  Nicu Dan? Bun, dar să mergem mai departe! Tot legat de această speță, și tot penal, aflăm că în data de 15.02.2021, Primăria Balș a eliberat autorizația de construire cu nr. 17 firmei CFM INVESTIȚII, în vederea îndepărtării materialului aluvionar și pentru asigurarea scurgerii optime în albie, în zona albia Olteț.

Din analiza acestei autorizații, rezultă că respectiva autorizație a fost eliberată tot ilegal. Documentul menționat nu putea fi emis în lipsa unui aviz sau a unei autorizații de gospodărire a apelor. Ori din corespondența cu aceste instituții, rezultă că CFM INVESTIȚII a intrat în posesia autorizației cu nr. 108, abia în data de 09.09.2021, adică cu șapte luni de zile mai târziu. În concluzie, a fost sau nu a fost ilegal eliberată această autorizație de construire, dle șef Nicu Dan? Dar faptul că aceste autorizații au fost emise doar în baza unor avize de mediu eliberate de APM OLT, în condițiile în care aici era obligatorie obținerea acordului de mediu? Perimetrul în care exploatează firma CFM INVESTIȚII este parte a unei arii naturale protejate, potrivit HG nr. 2151/2004. Nici aceste fapte nu se încadrează la penal, dle șef Nicu Dan? Dar faptul că în zonă a fost distrusă o lizieră fără avizul celor de la Ocolul Silvic Vâlcea, contează, dle polițist? Că tot zic unii că vine încălzirea globală!

Va urma!

Ziarul liga dreptăţii